Kære Cheanne, vi tørrer din bedstemors bagdel

Helt konkret blev jeg engang spurgt om mine forældre var beskæftiget i arbejdsmarkedet. Jeg blev ikke spurgt om hvad de arbejder med, men om de var beskæftiget i arbejdsmarkedet. Jeg svarede ”Ja da” til spørgsmålet og først efter jeg fik svaret på spørgsmålet, gik det egentlig op for mig hvor ualmindeligt og ikke mindst diskriminerende spørgsmålet var. Men retorikken, der bliver brugt af folk som Cheanne Nielsen, har gjort det ualmindelige og diskriminerende til helt almindeligt og acceptabelt.

 

Cheanne Nielsen kunne i midtseptember på DF’s årsmøde forklare hvordan ’udlændinge sviner, svindler, stjæler, voldtager og dræber’. Martin Henriksen, folketingsmedlem for DF, kunne i DR2’s ’Debatten’ i slutseptember forklare, og efterfølgende definere, hvordan Jens Philip Yazdani ikke var dansk. Dette til trods for at den 18-årige Yazdani er født og opvokset i Danmark, bærer dansk statsborgerskab og er en aktiv del af samfundet. Én dag går der ikke før Pernille Vermund, forperson for Nye Borgerlige, dagligt fremmedgør danskere, som afviger fra den normative, hvide hudfarve.

 

Men hvem er disse ’fremmede’ egentlig, der – eftersigende – skulle være tyve, svindlere, antidemokrater og i hvert fald ikke danskere? Er det Ayse? Pigen, der er SOSU-arbejder og som hver dag tager cyklen til det lokale plejehjem for at vaske og tørre vores ældre, men samtidig bliver kaldt perker? Er det Abeo? Drengen, der er mekanikerlærling og som konstant får afslag på sine praktikpladsansøgninger på trods af sin ihærdige søgen, men samtidig bliver kaldt for en doven neger?  Er det Ploy? Pigen med topkaraktererne på sit studie, der samtidig bliver kaldt thai-luder på gaderne? Er det Ivinnguaq? Hende, der konstant får fortalt grønlænderjokes, for hun er vel alt andet end dansk?

 

Kære Cheanne, Martin, Pernille og alle jer andre. Philip, Ayse, Abeo, Ploy, Ivinnguaq, jeg og alle os, der bærer et ’udenlandskklingende navn’ og/eller har en ’anden hudfarve’ er danskere. Vi har ikke brug for jeres definition og vigtigst af alt har i ingen magt eller legitimitet til at gøre dette. Vi er hverken tyve eller svindlere, og vi er i hvert fald ikke fremmede. Vi er en del af fælleskabet ’danskerne’ – også når vi tørrer jeres, eller med rettere, vores bedstemødres bagdele. Skabelsen og frygten for ’de fremmede’, der lever et parallelt liv ved siden af ”danskerne”, er noget i har skabt. Parallelsamfund og ’anti-danske værdisæt’ er noget i har skabt, og, hvor end dette må komme jer paradoksalt, er det noget i lever efter – ikke vi, ikke os.

Comments

comments